Elektrisch rijden; een volle batterij maakt u blij

Volledig opgeladen, zo start ik het liefst de dag. U ook, toch? Veel EV rijders beginnen de dag graag met een volle batterij in hun elektrische auto , maar is dat altijd nodig? In deze blog neemt André Brontsema, expert op het gebied van elektrisch rijden, u mee in de wereld van batterijtechniek, rijbereik en het laden nu én in de toekomst.
Geschreven door het Redactieteam
1-11-2022 | Leesduur 4 min
Geschreven door het Redactieteam, XLLease
1-11-2022 | Leesduur 4 min
Elektrisch rijden in stroomversnelling

Om direct maar een antwoord te geven op de gestelde vraag, dat antwoord is nee. Als u kijkt naar het rijbereik van veel EV’s, dan is dat een veelvoud van wat er dagelijks gemiddeld door de Nederlander wordt gereden. Heeft u de mogelijkheid om thuis te laden, dan is het heel geruststellend om met een ruime marge aan actieradius uw dag te starten. Laden kan, naast thuis, publiek bij meer dan 100.000 laadpunten en/of bij uw werkgever. 


Afhankelijk van de On Board Charger (OBC) en het Battery Management Systeem (BMS) van uw EV in combinatie met het vermogen van de laadpaal, wordt de batterij met een bepaald vermogen (lees: snelheid) geladen. Zeker bij het snelladen zie je steeds grotere vermogens, dus hogere snelheden. Gebruik een snellader vooral om tot een “normaal” en dus goedkoper laadpunt te kunnen komen. Snelladen is een snelle oplossing voor extra rijbereik, maar ook een duurdere.

Rijbereik

De psychologische ondergrens van de actieradius ligt rond de 300 km op een volle batterij. De meeste EV’s op dit moment bieden vaak al meer dan dit rijbereik. De vraag is of dit heel veel meer moet zijn in de toekomst. Als de tijdsduur van het laden wordt verkort door nieuwe batterij-technologie, is een grotere rijbereik op een volle batterij voor veel EV rijders niet noodzakelijk. En die ontwikkelingen zijn er volop. Men is al een lange tijd bezig met de ontwikkeling van o.a. solid state batterijen. Dat is een batterij waarbij het vloeibare elektrolyt wordt vervangen door een vaste (solid) stof. Een ontwikkeling die de komende 5 tot 10 jaar op de markt zal komen. U kunt dan met hetzelfde gewicht van de batterij ruim tweemaal zoveel kilometers elektrisch rijden. Het omgekeerde geldt ook.

U kunt dus net zoveel kilometers rijden met de helft van het huidige gewicht van een batterij. En Dat kan wel eens een slimmere keuze zijn. Elektrische auto’s zijn immers nog steeds wat zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s. Dankzij de vele ontwikkelingen op batterijgebied zal de EV voor een steeds bredere doelgroep in de toekomst dé mobiliteits-oplossing zijn. 

Laadpas(sen)

Om te kunnen laden heeft u een laadpas, laadapp of dongel nodig. Deze is in Nederland vaak voldoende om zorgeloos te kunnen laden. Dat komt omdat bij ons de EV Interoperabiliteit (ja dit woord bestaat echt…tip voor scrabble) bijzonder goed geregeld is. Uw Mobility Service Provider (MSP), oftewel de laadpas verstrekker, heeft duidelijke (prijs)afspraken gemaakt met de laadpaal exploitanten (ook wel Charge Point Operators of C.P.O. genoemd). In het buitenland is dat nog niet zo goed geregeld. Daarom is het verstandig om 1 of 2 extra gratis laadpassen mee te nemen van andere aanbieders. Dan voorkomt u teleurstellingen en lukt het meestal wel om te laden. Regeren is immers vooruitzien. In het buitenland met een bijna lege batterij bij een laadpaal staan die niet werkt met uw laadpas, is het laatste wat u wilt. Liever weer een vollebbatterij, want die maakt u immers blij!

André Brontsema
Eigenaar Later Academy & EV Academy
andre@later.academy

Elektrisch rijden
Auto nieuws
Geschreven door het Redactieteam
1-11-2022 | Leesduur 4 min
Geschreven door het Redactieteam | XLLease @ XLLease
1-11-2022
Lees meer over:
Delen